Kort na het middaguur kwam een Duits zeiljacht met 3 opvarenden aan boord in moeilijkheden.

Ter hoogte van de EA-1 boei (een boei die de vaargeul voor de beroepsvaart markeert bijna op eenderde van Wijdenes naar Lelystad) was de schroefas losgeschoten. Die had daarbij het roer geraakt en onder een scherpe hoek klem gezet tegen de kiel. Gevolg: geen motor meer, maar ook geen mogelijkheid om zeilend een veilige haven te bereiken. Door het kapotte roer kon het namelijk alleen nog rondjes draaien. Daarnaast maakte het langzaam water langs de van haar plaats gekomen schroefas. Gelukkig kon de aan boord aanwezige pomp het water redelijk de baas.

Om 12.46 uur gingen de piepers af met de melding STUUR/MOTORPROBLEMEN. Deze standaardmelding komt vaker voorbij, maar het gebeurt slechts 20101010 Roerschadeheel af en toe dat het daadwerkelijk om zowel stuur- als motorproblemen gaat. Ter plekke gekomen zette de Mantelmeeuw 2 opstappers over. De opvarenden meldden naar Lelystad te willen, maar na overleg werd besloten om het jacht naar de werf aan de zuidkant van Enkhuizen te slepen, omdat men daar beter in staat is om de opgelopen schade te herstellen.

Het eerste deel nam de Mantelmeeuw haar op sleep, maar vanwege het dwarsgeslagen roer schoot dat niet echt hard op. Ze bleef voortdurend proberen om zijdelings uit te breken. Toen ook de Zeehond ter plaatse was nam deze de sleep over. De Mantelmeeuw werd naar achteren verplaatst waar ze gedurende de rest van de tocht de druk van het kapotte roer corrigeerde. Op deze manier schoot het eigenlijk best hard op richting Enkhuizen. Vlak bij de werf heeft de Mantelmeeuw aan de zijkant vastgemaakt om haar voorzichtig in de al vrijgemaakte kraan te kunnen manoeuvreren.

Om 16.15 uur waren beide boten weer uitrukgereed terug op station.

  • Datum: 10-10-2010
  • Alarmering: #26
  • Reddingboot: De Zeehond en Mantelmeeuw
  • Weer: Matige wind (3 Bft)